Yönetmen nasıl olunur, yönetmen olmak için hangi bölüm okunmalı, sanat yönetmeni ne iş yapar, yönetmen ne yapar, yönetmenin görevleri

Sanat yönetmeni çok afili bir unvan. Kim olmak istemez ki diyesi geliyor insanın. Hatta art direktör diyerek afiliyet derecesini artırmak da mümkün. Kimi zaman kreatif direktörle karıştırılsa da aslında aralarında kesin bir sınır var, birazdan anlatacağız.

Sanat yönetmeni ya da nam-ı diğer art direktör, güzel sanatlarla ilgili mesleklerde kendisine verilen görev doğrultusunda görev paylaşımını yaparak koordinasyonu sağlayan ve yapılan çalışmaları denetleyen; gerekli akademik alt yapıya sahip, edindiği tecrübeler neticesinde mesleki unsurlara hakim ve ekibini yönetme kapasitesine sahip bir kişinin edindiği bir mesleki unvan. Sanat yönetmeni sadece bir unvan, bir meslek değil. Reklamcılık sektöründe, prodüksiyon şirketlerinde ya da dizi film yapım firmalarında sanat yönetmenlerine rastlamak mümkün. Yaptıkları işler de web sitesi tasarımından, reklam kampanyasına; video oyunu tasarlamaktan dizi film setinde dekor düzenlemeye varan çok çeşitli konularda geniş bir yelpaze içeriyor.

Sanat yönetmenliği meslek değil, unvan dedik. Mesleğin adı reklam sektöründe grafik tasarımcı. Reklamcılık Vakfı’nın tanımına göre de reklam yazarıyla birlikte yaratıcı fikri oluşturan, yaratıcı işin görsel yönüyle ilgili sorumluluk alan kişi. Genellikle grafik tasarımcılar bulunduğu işyerinde diğerlerinin arasından sıyrılmayı başararak -bir nevi kıdemli uzman ya da müdür gibi düşünebiliriz burada- sanat yönetmeni unvanını alır ve ekibin içerisinde diğerlerini yönlendirme ve denetleme işini yapar. Kreatif direktörler ise ajansın sahibi olabileceği gibi bir finansör tarafından ajanstan sorumlu ilan edilmiş biri de olabilir.


Müşterilerin reklam ya da tanıtım kampanyaları için kreatif direktörle görüşmeleri gerekir. Kreatif direktörler de aldıkları işi sanat yönetmenlerine paslar. Müşterinin yapmak istediği kampanyasına ilişkin istek ve önerilerini içeren bir toplantının ardından sanat yönetmeni grafik tasarımcılarla ve reklam yazarıyla birlikte çalışarak fikri yaratır; taslakları, senaryoları, maketleri, vb. hazırlar; grafik tasarımların durumunu denetler ve kreatif direktöre sunar. Bu noktada sanat yönetmeni müşteri tarafından verilen bilgiler ve müşterinin istekleri doğrultusunda yaratıcı çözümler hazırlamak kadar işin üretilmesi ve biten işin kalitesinden de sorumlu olan kişidir. Kreatif direktör de ortaya çıkan iletişim stratejisine ilişkin fikirlerini belirtir ve akabinde ya yeni fikirler geliştirilir (kreatif direktör beğenmedi) ya da geliştirilmiş olan fikir müşterinin istekleri doğrultusunda ilerletilir(kreatif direktör beğendi).

Dolayısıyla sanat yönetmenleri kreatif direktörlere karşı işin/projenin/kampanyanın geliştirilmesinden sorumludur. Neticede sanat yönetmenleri fikir ya da moda deyimle konsept yaratmak, yaratılan konsepte uygun tasarımlar geliştirmek, bu tasarımları geliştiren ekip elemanlarının yönlendirilmesi ve kontrol edilmesini sağlamak, kampanya süreci ile ilgili üst yönetimi bilgilendirmek, kampanya sürecine ilişkin iş planı ve işleyiş sürecini anlatan “storyboar”lar hazırlamak, ekip çalışanlarının gerekli kaynak ve araçlara sahip olmasını sağlamak gibi bir dizi göreve sahiptir.
Prodüksiyon şirketlerinde ya da dizi film yapım firmalarında çalışan sanat yönetmenleri ise bir filmde veya dizide bir sahne için sete gerekli ortamı sağlayan kişidir. Örneğin o sahnede yemek yenmesi gerekiyorsa sofranın istenen ortama uygun bir şekilde hazırlanması sanat yönetmeninin işidir. Sanat yönetmeni senaryoda yer alan mekan, kostüm, dekor, makyaj, aksesuar ve benzerlerinin yönetmenin kafasındakilerle uyumlu olması için ortamı düzenler. Ayrıca müzelerde ya da muhtelif sergilerde de sanat yönetmeni olarak çalışabilmek mümkündür ve bu kişiler aynı zamanda küratör olarak da adlandırılır. Bu kişiler de materyallerin düzenlenmesi ve zaman zaman da satışlarda aracılık yapma görevlerinde bulunurlar.