ÇİN SEDDİ (MÖ 3. Yüzyılın Sonlar ÇİN)



Duvarın en turistik bölümü, Pekin’in 76 km uzağındaki Badaling Geçidi.



Çin Seddi, tüm zamanların en dikkate değer mühendislik harikalarından biri. Aynı zamanda en ölümcül olanı. Birleşmiş Çin'in ilk yöneticisi Korkunç despot Qin Shihuangdi tarafından MÖ 220'lerde yapıldı. Savunma duvarının bazı bölümleri önceden, kuzey Çin’in birbiriyle çekişen ufak krallıkları tarafından inşa edilmişti. Qin Shihuangdi, köylüler, askerler, suçlular ve siyasi esirleri çalıştırarak duvarın eski bölümleri ile kuzeydeki cephe arasına bariyer yaptırdı. Duvar, kuzeydeki Mongol düzlüklerinin savaşçı adı göçebelerine karşı bir siper görevi gördüğü gibi, imparatorun gücünü ve görkemini ortaya koyuyordu.

Qin Shihuangdi, en başarılı generali Meng Tian’ı projenin başına atadı. Duvar, bir çöl ülkesi ile bataklıkların arasından dağları kat etti. Taş temeller üzerine, toprak ve kiremit kullanılarak yapıldı. Gözcü kulelerinden ülkenin bir diğer ucuna iletişim, duman sinyalleri –geceleri ateş- ile sağlandı.

Duvarın yapımında 300 bin kişinin çalıştığı söyleniyor. Bu kadar büyük bir iş gücünün temini ve organizasyonu başlı başına bir basarı. Efsaneye göre, bir büyücü Qin Shihuangdi'ye burada bir wan - ya da 10 bin kişi- gömülmediği sürece duvarın ayakta kalmayacağını söylemişti. İmparator, Wan adında bir buldu, onu öldürttü ve duvara gömdürdü. Aslına bakılırsa, burada çalışan binlerce kişi iş üstünde öldü ve cesetleri betonların içinde yerini aldı. Buraya, dünyanın en büyük mezarlığı ya da Gözyaşı Duvarı da deniyor. Gözetim altındayken Çin Şeddi etkili olsa da, yüzyıllar içinde ihmale maruz kaldı ve sonradan defalarca yeniden inşa edildi. Sui hanedanı, MS 607'de duvarı yaptırırken en az l milyon kişi burada çalışmaya zorlandı, yarısı da inşa sırasında öldü. Duvar, 15. yüzyılda Ming hanedanı zamanında son şeklini aldı. Bazı bölümleri yakın zamanlarda turistik amaçla restore edildi. Duvar, Pekin'in kuzeydoğusundaki Bo Hai Denizi'nden başlayıp Çin'i boydan boya geçiyor ve Gobi Çölü'ne varıyor. Dağlar üzerinde kıvrılıyor, bazı yerlerde birbirine paralel ilerliyor. En son hesaplara göre uzunluğu 6.350 km olsa da, 1990'da bir Çinlinin bütün duvarı yürüdüğü ve adım sayacında çıkan rakamın 6.700 km olduğu bildirildi.

Duvar, bir bariyer görevi gördüğü kadar, aynı zamanda bir otobandı da. 5.5 metre enindeki duvarın tepesinde 10 piyade ve 5 atlı yan yana ilerleyebilirdi. Duvarın yüksekliği 9, gözcü kulelerinin yüksekliği ise 12 metre. Yüzyıllara ve kötü hava koşullarına rağmen ayakta kalmış olması bir mucize.