Bir motosikletin arkasına bindiğinizde hayatınızı sürücünün ellerine bırakırsınız. İşte burada önceden bilmeniz ve göz önünde bulundurmanız gereken birkaç detay var.

Motosiklet kullanmayı daha doğrusu güvenli sürmeyi öğrenmek dikkat ve beceri ister ama motorda yolcu olmak yeri geldiğinde kullanmaktan bile zor olur. Bildiğim kadarı ile de bunun okulu yok. Bu durumda yardım isteyebileceğimiz danışacağımız tek kişide belki de bu işi daha önce hayatında hiç yapmamış olan sürücü olacaktır. Buda sizin için büyük sorun olabilir.

Bir Artçı (Arka yolcu) olarak motosiklete binmekten zevk almak istiyorsanız aşağıdaki yazıya bir göz atıp bazı detayları daha ince düşünmenizde fayda olacaktır.

Motosiklete binerken beklentiniz ne olabilir ?

Bir motosiklet sürücüsünün arkasında yolculuk teklifini kabul edecekseniz o kişinin hem yalnız hem de arkasında bir yolcuyla motor kullanma tecrübesine sahip olmasını.

Sürücünün kendisi gibi sizin de kask takmanız konusunda dikkat etmesini ve siz hayır deseniz bile ısrarla bunu sağlamasını.

Sürücünün size motosiklete nasıl binip nasıl oturacağınızı sürüş esnasında , dönüşlerde , duruşlarda , kalkışlarda nasıl davranacağınızı ve motosikletin hangi tarafından nasıl ineceğinizi anlatmasını.

Bekleyebilirsiniz.

Sürücünün Tecrübesi

Arkanızda bir yolcu ile motosiklet kullanmak tek başına kullanmaktan daha fazla beceri gerektirir. Motor ağırlaşmış ve ağırlık merkezi değişmiştir. Motosikletin alıştığımız ataklığı ve fren mesafesi farklılık gösterir. Kalkış ve duruşlarda dengede tutmak daha zordur.

Arkasına bineceğimiz sürücü yeni bir sürücü ise haliyle tecrübesiz olacaktır. Bu durumda canımızı emanet edeceğimiz sürücüye haklı olarak o klasik soruyu sorabiliriz. " Ne zamandır motor kullanıyorsun " size yardımcı olacaksa şöyle açıklama getirebilirim.

Bir sürücünün arkasına ailemden bir yetişkin binecek olsa cevabın "3 ila 6 ay" binecek çocuk ise en az " 1 sene " olmasını isterim.

Burada farklı ve önemli birkaç konuda
Sürücünün sizi taşıyacağı motoru ne süreden beri kullandığıdır. Nedeni ise o motora olan alışkanlığı. Çünkü her motorun sürüş tepkisi farklıdır.

Motor kullanmayı nasıl öğrendiğidir. Sürücü yıllardır motor kullanıyorsa küçük hacimli bir motor ile başlayıp devamını getirmiş yada resmi ve ciddi bir kurstan ders almış ise problem yok.

Sürücünün yolculu sürüş tecrübesinin olup olmadığı.

Sürücü belgesinin olup olmadığı. (sürücü belgesi (ehliyet) almamış sürücü motosiklet konusunu yeteri kadar ciddiye almıyor yada basit sınavları geçe bilecek kadar becerikli olduğuna kendide inanmıyor demektir.) Kaza istatistiklerinde sürücü belgesi olmayan motosiklet kullanıcılarının yüzdesi fazlasıyla yüksektir.

Sizi taşıya bilme sorumluluğunun bir göstergesi de sigortasının olup olmadığıdır.

Muhabbet arasında içkili motor kullanır mısın sorunuza eee.. ya işte…bir bira içsem de kullanırım gibi bir cevap alırsanız , düşünmeden o kişiyi sizi taşıyacak sürücü listesinden silebilirsiniz.

Bir artçı yola çıkarken

Motosikletin arkasına binmeye davet edildiğinizde davet edene sarılmak yada tutunmak istemiyorsanız daveti kabul etmeyin.

Mutlaka kaskınız takılı olmalı. Eğer sürekli bir artçı olacaksanız bundan daha fazlasına sahip olmanızı öneririm.(kendinize ait tam kapalı (full face) bir kask , korumalı ve tam vücuda oturan mont , pantolon , eldiven , dizlik , bağcıksız bir bot)

Önce sürücünün binmesini bekleyin ve size hazır olduğunu söyledikten sonra motosiklete binin.(yoksa sürücüyü hazırlıksız yakalayıp motorun düşmesine sebebiyet verebilirsiniz)

Her zaman soldan binin ve inin.(çoğu motorun sıcak olan eksozu solda olduğundan tatsız bir durumdan kurtulursunuz) Eğer ayağınızı atarak (seleye oturmak) binmeniz sizi zorlayacak ise sürücünün omzundan destek alıp motosikletlere arka yolcu için konmuş ayak koyma pedalına (peg lere) basarak binin. Her iki ayağınızı da yolcu pedalların üzerine lastik ve zinciri de göz ününe alarak koyun ve sürücüyü belinden tutarak (kollarından ve omzundan asla tutmayın bu sürücünün motosiklet hakimiyetini kontrolde zorlanmasına sebebiyet verir) hazır olduğunuzu sürücüye bildirin. (böyle bir tutuş sizin ani gaz ve frenlemelerde pozisyonunuzu kaybetmemenizi hem de sürücüye virajlarda aynı vücut formunu alarak yardımcı olmanızı sağlar)

Yukarıda bahsettiğimiz ustalığa sahip bir sürücü duruşlarda sizin yardımınıza gerek duymadan motosikleti dengede tutabileceği için duruş sırasında ayaklarınızı aksi söylenene kadar indirmeyin.

Virajlarda sürücünün omzundan ileriye doğru bakın ve ani hareketlerden kaçının sabit kalın. Yardımcı olmak için ne sürücüyle yatın nede aksi yöne ağırlığınızı verin. Yardımcı olayım derken istemeden sürücünün viraj acısını bozarak kendinizi tehlikeye atmış olursunuz.. Bırakın işi sürücü yüklensin.(arkasına bindiğimiz kişi bilinçli ve tecrübeli olacak dedik ya güveniyoruz)

Son olarak gideceğiniz yere vardığınızda sürücünün uyarısı ile ilk önce artçı soldan inip sonra sürücü motosikleti park konumuna almalı.



Ertunç MERİÇTAN