Arabaların M.Ö. 3000 yıllarında*tekerlek*ve kızağın bulunmasından sonra ortaya çıktığı düşünülmektedir. İlk çağ kavimlerinin (Sümer,*Mısır,*Yunan,*Asur) arkası açık iki tekerlekli savaş arabaları kullandıkları bu dönemle ilgili adak heykelciklerinde görülmektedir.
İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları M.Ö 2000'li yıllarda savaş amacıyla*Hititliler*yapmıştır.*Frigler, Yunanlar ve Romalılar dağlık ve sarp bölgelerde arabaların devrilmemesi için teker açıklığı kadar mesafede birbirine paralel giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir.
9. yüzyıldan itibaren arabaların üstü kapatılmaya başlanmış ve 1400’lü yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında önemli başarılar sağlanmıştır. Yine aynı dönemde*Uzak Doğu’da*çekçek,*Anadolu'da*kağnı,*Almanya'da koçu arabaları yapılmıştır.
Fayton ve kupa yapımına 1500'lü yıllarda*İngiltere'de, 17. yüzyılda*Berline'ler*Fransa'da başlanmıştır. Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20. yüzyılda*otomobillerin*geliştirilmesi ile atlı arabaların önemi oldukça azalmıştır.
Osmanlılarda*Tanzimat'a kadar yalnızca padişahlar,*şeyhülislamlar*ve*kazaskerler*arabaya binebilmekteydi. Tanzimat’tan sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, ikinci Meşrutiyet'ten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır.
İstanbul’da ilk kullanılan araçlar öküzle çekilen koçu arabaları olmuştur. Ardından*talikalar*kullanılmış, binek olarak da fayton,*landon*ve Berline tipi arabalara binilmiştir.
Türkiye'de 1950'li yıllara kadar İstanbul'da*faytona*binilirken, 1964 yılına kadar*Ankara*sokaklarında fayton dolaşmıştır. Günümüzde ise İstanbul Adalarda,*İzmir'de ve kıyı kentlerimizde turistik amaçlarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır. Özellikle Gökçeada ve Bozcaada'da vardır .
Üyelik tarihi
22 Mart 2019
Mesajlar
66
Seslenildi
1 Mesaj
Etiketlendi
4 Konu
arabaların tarihçesi
15 Mart 2023
Konu LALE tarafından (15 Mart 2023 Saat 15:29 ) değiştirilmiştir.
- Paylaş
- Share this post on
- Digg
- Del.icio.us
- Technorati