Kışın neden iştahımız artıyor?

Kış mevsimi, sosyal hayatımızı etkilediği gibi beslenme alışkanlıklarımızı da etkiliyor. Soğuk hava beraberinde en büyük özelliği olan soğuk algınlığı, bronşit, grip gibi birçok hastalığı da getirdi. Ayrıca metabolizma hızımızı düşürdü, bağışıklık sistemimizi zayıflattı. Artık açık hava yürüyüşlerine de son verdik ve tüm bunlar kışın kilo almamızın önünü açtı.



Kışın metabolizmamız daha yavaş çalışıyor

Büyük abdominal depolar da dahil olmak üzere depolanan yağ, tüm kış uykusu sezonu için birincil metabolik yakıtı sağlar. İnsanlar kış uykusuna yatmasalar da, mevsimsel ağırlık değişikliklerini düzenlemede rol oynayan genlerin ve yolların en azından bazılarını paylaşmamız muhtemeldir.


Özellikle soğuk ve güneşten yoksun geçirdiğimiz kış aylarında enerji düzeyimiz, uyku süremiz, iştahımız, beslenme alışkanlıklarımız ve bunlara benzer birçok faktör vücudumuzda değişiklik gösterir. Bu duruma 'mevsimsel duygu durumu bozukluğu' (MDDB) denmektedir. Bunun sonucunda; halsizlik, sinir durumu, iştahta artma ya da azalma, özellikle karbonhidratlı besinlere yönelimimiz artmaktadır.


Kış aylarında yaşanan bu duygu bozukluğu, iştah artışı ve karbonhidrat değeri yüksek gıdalara eğilime neden olurken, bunun aksine yaz aylarında aşırı hareket ile doğru orantılı iştahsızlık, ağırlık kaybı gibi sorunlara yol açar. Kilo alımını kolaylaştırmak ve yiyeceklerin daha az olduğu kış aylarında hayatta kalma olasılığını artırmak için enerjinin korunmasını kolaylaştırma amacıyla avcı-toplayıcı dönemden evrimleştiği varsayılmıştır.


Artan iştah ve özellikle karbonhidrat istekleri, mevsimsel olarak mevcut olan meyve ve karbonhidratların geri kalanını arama ve tüketme motivasyonunu artıracaktır.


Fiziksel aktivite düzeyini etkileyen en önemli çevresel etken de mevsimsel değişimlerdir. Mevsime göre depresif bozuklukların artış göstermesi yineleme riskini yükseltir.








Alıntı