Tasavvuf Nedir, Tasavvufun Tanımı.
Tasavvuf, Allah tarafından sevilme ve Allah'ı sevmeyi öğrenmektir.
Tasavvuf, sehâvet (cömertlik), zerâfet (zariflik) ve nezâfet (temizlik)tir.
Tasavvuf, halktan incinmemek ve mahlukâtı incitmemektir.
Tasavvuf, zıtları (zahir/batın ; kesret/vahdet; celal/cemal ; celvet/halvet ) birleştirmektir
Cüneyd Bağdadi: Hakkın seni sende ifna edip kendisiyle ihya etmesi olan tasavvuf, Allah'ın ahlâkı ile ahlâklanmaktır.
Ebu Bekir Şibli : Tasavvuf karşılıklı dostluk ve sevgidir. Allah ile beraber olmaktır. Duyu organlarına hâkim olmak, nefsi zaptetmek ve ruhun üfleyişlerine kulak vermektir.
Amr b. Osman Mekki : Tasavvuf ibnul-vakt olmaktır ; vakti değerlendirmek ve vaktin değerini bilmek, kulun her bir vakitte, o vakit içinde yapılması en gerekli olan amel ile meşgul olmasıdır.
Sunullah Gaybi : Tasavvuf nefy-i vücûd ile ahlâk-ı hamide ve evsâf-ı cemile sahibi olmaktır.
Mevlana Celaleddin Rumi : "Tasavvuf nedir?" diye sordular: Gam ve elem zamanında ferah bulmaktır.
Tasavvuf, Allah tarafından sevilme ve Allah'ı sevmeyi öğrenmektir.
Tasavvuf, sehâvet (cömertlik), zerâfet (zariflik) ve nezâfet (temizlik)tir.
Tasavvuf, halktan incinmemek ve mahlukâtı incitmemektir.
Tasavvuf, zıtları (zahir/batın ; kesret/vahdet; celal/cemal ; celvet/halvet ) birleştirmektir
Cüneyd Bağdadi: Hakkın seni sende ifna edip kendisiyle ihya etmesi olan tasavvuf, Allah'ın ahlâkı ile ahlâklanmaktır.
Ebu Bekir Şibli : Tasavvuf karşılıklı dostluk ve sevgidir. Allah ile beraber olmaktır. Duyu organlarına hâkim olmak, nefsi zaptetmek ve ruhun üfleyişlerine kulak vermektir.
Amr b. Osman Mekki : Tasavvuf ibnul-vakt olmaktır ; vakti değerlendirmek ve vaktin değerini bilmek, kulun her bir vakitte, o vakit içinde yapılması en gerekli olan amel ile meşgul olmasıdır.
Sunullah Gaybi : Tasavvuf nefy-i vücûd ile ahlâk-ı hamide ve evsâf-ı cemile sahibi olmaktır.
Mevlana Celaleddin Rumi : "Tasavvuf nedir?" diye sordular: Gam ve elem zamanında ferah bulmaktır.
Tasavvuf Allah'la muamelenin saflığından ibarettir.
Tasavvuf, Allah'ın seni senden giderip, kendisiyle diri kılmasıdır.
Tasavvuf, Allah'tan başka her şeyle ilgiyi kesmek ve yalnız Allah'la olmaktır.
Tasavvuf, sulhu olmayan bir savaştır.
Tasavvuf, Allah'ın seni senden giderip, kendisiyle diri kılmasıdır.
Tasavvuf, Allah'tan başka her şeyle ilgiyi kesmek ve yalnız Allah'la olmaktır.
Tasavvuf, sulhu olmayan bir savaştır.
Ken'an Rifai:
Tasavvuf, güzel ahlâktır.
Tasavvuf, ölümsüz hayat ve her hâl ve vakitte edebdir.
Tasavvuf, dilde hiçbir şey, gönülde herşeydir.
Tasavvuf,Allah'ın mânâsını aşikâr etmektir.
Tasavvuf, incitmemek ve incinmemektir.
Ebü'l Hüseyn Nûri:
Tasavvuf, nefsin bütün zevklerini terketmektir.
Ebû Muhammed el-Cerîrî:
Tasavvuf, âdi mahluklar arasından çıkıp, yüce varlıklar arasına girmektir.
Amr b. Osman el-Mekkî:
Tasavvuf, kulun vakit içinde, o vakte en uygun olan şeyle başbaşa olmasıdır.
Sümnûn el-Muhibb:
Tasavvuf, sen her şeye sahip olduğun halde, hiçbir şeyin sana sahip olmamasıdır.
Ruvaym bin Ahmed:
Tasavvuf, nefsi Allah'ın isteğiyle başbaşa bırakmaktır.
Ma'ruf el-Kerhî:
Tasavvuf, gerçeğe sarılmak ve halkın elindekilerden ümidi kesmektir.
Ebû Bekr Muhammed el-Kettanî:
Tasavvuf ahlaktan ibarettir.
Ebû Ali Ahmed er- Ruzbârî:
Tasavvuf, sevgilinin kapısında isterse insan bu kapıdan kovulmuş olsun- çökmektir.
Ebûbekr Dulef eş-Şiblî:
Tasavvuf, vücut organlarını kontrol altında tutmak ve ruhtan gelen uyarma ve sezgilere önem vermektir.
Ebû'l-Hasan Ali el-Müzeyyen:
Tasavvuf, Hakk'a boyun eğmektir.
Hallac el-Mansur:
Sufi, yaratıcı zâtı birleyen öyle bir kişidir ki, ne kimse onu kabul eder, ne de o kimseyi...
Ebû Amr Dimeşkî:
Tasavvuf, varlığın noksanlığını görebilmektir.
Ebû Sa'd İbnü'l-Arabî:
Tasavvuf, fuzûlî işleri terketmektir.
İsmail bin Nüceyd:
Tasavvuf, ilâhî emir ve yasaklar altında sabretmektir.
Ali bin Ahmed el-Bûşencî:
Tasavvuf, hürriyet, fütüvvet, ahlakta güzellik ve cömertliktir.
Muhammed bin Hafîf:
Tasavvuf, kalbi, bedenselliğe saplanıp kalmaktan arıtmak, bedensel hazlardan ayrılmak, beşerî sıfatları silmek, benlik dâvasından kaçınmak, tanrısal sıfatlarla bezenmek, hakikat bilgisine bağlanmak, bütün insanlara iyiliği tavsiye etmek, Allah'ın Resûlüne tam uymaktır.
Ebû Bekir Tamestânî:
Tasavvuf, ıstıraptır. Bu yüzden rahat ve sükûnun bulunduğu yerde tasavvuf olmaz!
Ebû'l-Hasen Ali bin Bündâr:
Tasavvuf, zâhir ve bâtında halkı ön plâna almayı terketmektir.
İmâm-ı Rabbânî:
Tasavvuf, şeriatın yardımcısı olup, şeriatın üçüncü aşaması olan ihlâsı elde etmeye yarar.
İmâm-ı Gazâlî:
Tasavvuf, kalbi yalnız Allah'a bağlayıp mâsivâdan (Allah dışındakilerden) ilgiyi kesmektir.
İbn Haldûn:
Tasavvuf, ibadete ısrarla devam etmek, Allah'a yönelmek, dünyanın süs ve aldatıcılığından yüz çevirmek, kalabalığın îtibâr ettiği zevk, mal ve şöhrete arka çevirmek ve ibadet edebilmek için halktan ayrılıp halvete çekilmektir.
Ebu Said:
Tasavvuf, yapmacıklığın ve özentinin terkedilmesidir. Ve bütün yapmacıkların hiç birisi de senin içinden daha ağır basamaz.
Kabir Helminski:
Sufizm, sıradan olanın bir mucize olarak gösterilmesi yolu değil, gerçekten mucize olanı, sıradan insanın hayatıyla birleştirme yoludur.
Alıntı.
Tasavvuf, güzel ahlâktır.
Tasavvuf, ölümsüz hayat ve her hâl ve vakitte edebdir.
Tasavvuf, dilde hiçbir şey, gönülde herşeydir.
Tasavvuf,Allah'ın mânâsını aşikâr etmektir.
Tasavvuf, incitmemek ve incinmemektir.
Ebü'l Hüseyn Nûri:
Tasavvuf, nefsin bütün zevklerini terketmektir.
Ebû Muhammed el-Cerîrî:
Tasavvuf, âdi mahluklar arasından çıkıp, yüce varlıklar arasına girmektir.
Amr b. Osman el-Mekkî:
Tasavvuf, kulun vakit içinde, o vakte en uygun olan şeyle başbaşa olmasıdır.
Sümnûn el-Muhibb:
Tasavvuf, sen her şeye sahip olduğun halde, hiçbir şeyin sana sahip olmamasıdır.
Ruvaym bin Ahmed:
Tasavvuf, nefsi Allah'ın isteğiyle başbaşa bırakmaktır.
Ma'ruf el-Kerhî:
Tasavvuf, gerçeğe sarılmak ve halkın elindekilerden ümidi kesmektir.
Ebû Bekr Muhammed el-Kettanî:
Tasavvuf ahlaktan ibarettir.
Ebû Ali Ahmed er- Ruzbârî:
Tasavvuf, sevgilinin kapısında isterse insan bu kapıdan kovulmuş olsun- çökmektir.
Ebûbekr Dulef eş-Şiblî:
Tasavvuf, vücut organlarını kontrol altında tutmak ve ruhtan gelen uyarma ve sezgilere önem vermektir.
Ebû'l-Hasan Ali el-Müzeyyen:
Tasavvuf, Hakk'a boyun eğmektir.
Hallac el-Mansur:
Sufi, yaratıcı zâtı birleyen öyle bir kişidir ki, ne kimse onu kabul eder, ne de o kimseyi...
Ebû Amr Dimeşkî:
Tasavvuf, varlığın noksanlığını görebilmektir.
Ebû Sa'd İbnü'l-Arabî:
Tasavvuf, fuzûlî işleri terketmektir.
İsmail bin Nüceyd:
Tasavvuf, ilâhî emir ve yasaklar altında sabretmektir.
Ali bin Ahmed el-Bûşencî:
Tasavvuf, hürriyet, fütüvvet, ahlakta güzellik ve cömertliktir.
Muhammed bin Hafîf:
Tasavvuf, kalbi, bedenselliğe saplanıp kalmaktan arıtmak, bedensel hazlardan ayrılmak, beşerî sıfatları silmek, benlik dâvasından kaçınmak, tanrısal sıfatlarla bezenmek, hakikat bilgisine bağlanmak, bütün insanlara iyiliği tavsiye etmek, Allah'ın Resûlüne tam uymaktır.
Ebû Bekir Tamestânî:
Tasavvuf, ıstıraptır. Bu yüzden rahat ve sükûnun bulunduğu yerde tasavvuf olmaz!
Ebû'l-Hasen Ali bin Bündâr:
Tasavvuf, zâhir ve bâtında halkı ön plâna almayı terketmektir.
İmâm-ı Rabbânî:
Tasavvuf, şeriatın yardımcısı olup, şeriatın üçüncü aşaması olan ihlâsı elde etmeye yarar.
İmâm-ı Gazâlî:
Tasavvuf, kalbi yalnız Allah'a bağlayıp mâsivâdan (Allah dışındakilerden) ilgiyi kesmektir.
İbn Haldûn:
Tasavvuf, ibadete ısrarla devam etmek, Allah'a yönelmek, dünyanın süs ve aldatıcılığından yüz çevirmek, kalabalığın îtibâr ettiği zevk, mal ve şöhrete arka çevirmek ve ibadet edebilmek için halktan ayrılıp halvete çekilmektir.
Ebu Said:
Tasavvuf, yapmacıklığın ve özentinin terkedilmesidir. Ve bütün yapmacıkların hiç birisi de senin içinden daha ağır basamaz.
Kabir Helminski:
Sufizm, sıradan olanın bir mucize olarak gösterilmesi yolu değil, gerçekten mucize olanı, sıradan insanın hayatıyla birleştirme yoludur.
Alıntı.