Mühendisler, yük koşullarını ve hız koşullarını dikkate alarak yağın optimum viskozitesini seçmeye çalışırlar. Harekete çok az direnç sağlayan hafif, düşük viskoziteli yağları karıştırırlar, böylece metal yüzeylerin temas alanından ekstrüzyona direnen daha yoğun, yüksek viskoziteli yağlarla yakıt ekonomisine ve verimli güç transferine katkıda bulunurlar. Karmaşık bir faktör, yağın viskozitesinin sıcaklığa bağlı olmasıdır: ısıtma ile azalır ve soğutma ile artar. Düşük sıcaklıklarda motor yağının akışkanlığını sağlamak (kalınlaşmayı önlemek için) gereklidir. Yüksek sıcaklıklarda, motor yağının aşırı seyreltilmesini ve motorun metal parçalarının sürtünmesini hariç tutmak gerekir. Bu nedenle, evrensel motor yağları geliştirildi.